B&G lavanbyder på to store prosjekt i Trøndelag

posted in: Uncategorized | 0

Bertelsen & Garpestad AS er i posisjon til å få den største jobben firmaet noen gang har hatt. Her inngår ei 740 meter lang stål bru som skal bygges av Aker Solutions Egersund.

Dalane Tidende 04.09.2017

Slik har Statens vegvesen illustrert den nye Åstfjordbrua som skal bygges som en del av en omfattende oppgradering av fylkesvei 714 i Trøndelag. FOTO: Statens vegvesen

Mandag var det anbudsåpning på to prosjekter på fylkesvei 714 i Trøndelag. Samarbeidskonstellasjonen Bertelsen & Garpestad AS og det tsjekkiske entreprenørselskapet Metrostav er lavanbyder på det største prosjektet.

Det inkluderer ei 740 meter lang bru, tunneler og veistrekninger. B&G-anbudet er på 812,9 millioner kroner. Det er drøye 4,1 millioner kroner lavere enn anbudet fra TONO. PNC har levert et tilbud på 834 millioner kroner, mens anbudet fra Condotte er på 834,5 millioner kroner.

Det andre prosjektet er ny vei utenom Krokstadøra. Her har B&G levert et anbud på 215 millioner kroner, mens J. Sveltern hadde en anbud på 224 millioner kroner og Aurstad et på 249 millioner kroner.

– Dette er en skikkelig gladnyhet for oss. Får vi disse jobbene, slik det nå ligger an til at vi gjør, har vi sikret oss den største kontrakten i selskapet historie. Vår andel av disse jobbene er på rundt 600 millioner kroner, sier Øyvind Langemyr, daglig leder i Bertelsen & Garpestad AS.

– Det er også veldig gledelig at vi skal samarbeide med Aker Solutions Egersund om et stort bruprosjekt. Jeg vil anslå at Aker Solutions Egersund sin andel er på rundt 100 millioner kroner, sier Øyvind Langemyr.

Brua skal være ferdig i 2020.

B&G vil bruke ansatte fra Dalane og Voss til de store jobbene som skal gjøres i Trøndelag. Samlet vil det bli satt inn 30 til 40 personer. Oppstart blir på nyåret. Bertelsen & Garpestad har nå rundt 150 ansatte.

– Med de prosjektene hvor vi nå er lavanbyder, vil vi ha en ordrereserve på mellom 1,2 og 1,3 milliarder kroner. Det vil sikre oss full aktivitet i to år framover, sier Øyvind Langemyr.