Bertelsen & Garpestad er en av fire som er prekvalifisert for å bygge E39 Lønset-Hjelset i Molde kommune.
Disse fire entreprenørene med underleverandørerog hovedkonsulenter er med i den videre konkurransen
- Bertelsen & Garpestad med støtte fra Metrostav Norge AS/Metrostav NUF og Sweco Norge
- Hæhre Entreprenør med støtte fra Multiconsult Norge
- Arbeidsfellesskapet Syltern Christie med støtte fra konsulentgruppe ledet av Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen
- Peab Anlegg med støtte fra Norconsult
Skal bygge 9,3 kilometer ny vei
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t. Dagens vei har 50 og 70 km/t, og det er 95 avkjørsler på strekningen – flere av dem med dårlig sikt. Trafikantene vil spare mellom og tre og fire minutter på strekningen når ny vei står ferdig.
I tillegg til 9,3 kilometer med ny europaveg med planfrie kryss i begge ender, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- en firefelts miljøtunnel på 100 meter
Styringsrammen for prosjektet er av Stortinget satt til 1300 millioner 2020-kroner, mens kostnadsrammen er satt til 1450 millioner 2020-kr.
Nye E39 Lønset-Hjelset er planlagt å stå ferdig senest våren 2024.