Samferdselsministeren, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, ordførere, entreprenører, samarbeidspartnere og lokalbefolkning var samlet for å feire åpningen av hele 13 kilometer ny vei med gul midtlinje – en investering i både tryggere trafikk og grønnere fremtid.
Den nye veien er bygget som 2-feltsvei med moderne standard, og en 10 km lang strekning får fartsgrense på 90 km/t.
Totalt er det bygget 5 bruer, 3 overgangsbruer og 3 kulverter – alt for å sikre god flyt og trygg ferdsel.
Bærekraft i førersetet: GoGreen-pilotprosjektet
E39 Betna – Hestnes er ikke bare et veiprosjekt – det er også et grønt pionerprosjekt. Gjennom GoGreen, et samarbeid mellom Bertelsen & Garpestad og NAV, har prosjektet hatt 100 % fokus på ombruk og gjenvinning. Dette har ikke bare redusert CO₂-utslipp, men også gitt verdifull arbeidserfaring til lærlinger og ufaglærte.
– Vi ønsker å vise vei for fremtidens krav i bransjen, sier prosjektleder i Bertelsen & Garpestad. – Det handler om mer enn asfalt og betong. Det handler om mennesker, miljø og muligheter.
Sterke samarbeid gir sterke resultater
Bak suksessen står et solid lag:
Og en rekke lokale underentreprenører som har bidratt med kompetanse og innsats
Den nye veien vil gi bedre fremkommelighet, økt trafikksikkerhet og styrket næringsliv i regionen. For lokalbefolkningen betyr det kortere reisetid og tryggere skolevei – og for hele landet er det et viktig steg i utviklingen av E39 som hovedfartsåre mellom nord og sør.
🚧✂️ Med snorklipping og smil ble veien erklært åpen – og framtiden rullet inn på ny asfalt.
Aktuelt